Viser innlegg med etiketten kantareller. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten kantareller. Vis alle innlegg

tirsdag 23. september 2014

Med fiskestang og kaffe ,,,

Bevilget jeg meg noen timer på morgenen 
ved sjøen, det var så stille så stille.



Bare noen bølgeskvulp og fugleskrik kunne høres,
 småfisk bryter vannflaten og prøver å rømme
fra en større sulten fiskemunn.



Morgenkaffen og ett knekkebrød smaker aldri
så godt som ute i friluft.


At fangsten går inn i glemmeboka gjør ingenting,
for den gode roen og litt lykkefølelsen en får slike stille stunder
kan ikke betales.


Om det ikke ble fisk til middag i dag så blir det en
brødskive med kantarellstuing til kvelds.
Disse plukket jeg i skogen på vegen ned til sjøen.



 Det er deilig når tiden står litt stille, 
stoppe opp og se og reflektere litt over de små og store ting
eller ingenting.

God høstkveld.

Marit.

torsdag 19. september 2013

Sopp er godt ,,,

Moro og plukke og får meg ut i all slags vær på høsten.
Det er nok ur-menneske i meg he he, jeg må ut å sanke mat.


En skal har respekt for sopp, spis aldri noe som en tviler på.
Men her er tre sikre og veldig gode sorter.


Piggsopp, helt hvit inni, pigger under hatten som faller lett av ved 
berøring. Lys brun eller krem hvit på hatten.
Ulempen er at det går fort mark i den, så del den og
sjekk om det er brune\gule ganger i stilken.


Trakt kantarell, lang gul stilk og brun\gul hatt.
Den er hul inni,,trakt,, under hatten har den samme rillene
som vanlig kantarell.
Hvis du først finner en så finner du minst 50-100 til.
Den kommer sent men står helt til frosten kommer.


Vanlig kantarell, skogens gull.


Jeg renser og deler de,
koker alt vannet ut av soppen, når panna er tør er de ferdig
til frysing.


Soppen er vel bare bonus for alle de fine turene i skog og mark
gjør godt for en skrott.
Her er vi på Høyensmyra, dette er en av de få stedene det er
molte planter her hos meg.
Men jeg har tilgode og finne en molte da.

Klem fra Marit.

tirsdag 20. august 2013

Litt tull og litt gull .

I går hadde vi en liten jente-tur langs kyststien,
og en er vist ikke blitt for gammel til litt kreativ tull.

Masse fin rekved, tang og skjell kan jo sette fantasien i sving.


Dette er sjøormen Per Rekved som står å tar seg en blås
og prøver å se kul ut.


Så stod madam snurp i sanden og så grusomt streng og gretten ut.


Da får det være nok tull, 
Kyststien går også gjennom skogen 
og der fant vi,,,


Masse kantareller, det er jo gull i mine øyne.


Jeg må også vise denne fine bakenden på en liten robåt,
den har nok vært i vannet noen år.
Den måtte få bli med hjem og få en plass i hagen.

Vi er så heldige å ha ett nydelig august vær,
så her brukes dagene mest mulig ute.

Klem fra Marit.

onsdag 3. juli 2013

Plantepakke i posten er alltid stas.

Jeg lot meg friste av alle de fine plantene
 ElseT med bloggen HagenpaAmfjell  driver frem og selger.


Vi var litt spente på hvordan de hadde taklet frakten.
men det gikk veldig fint.


Nå gleder jeg meg til å se de i blomst.


Først må de stå i potter så jeg får litt tid på meg
til å plante de på rett sted.


Ellers har jeg vært en liten tur på skauen i dag,
og da fant jeg årets første små kantareller.
Ikke mange men det holder for å få litt ekstra god saus.


Og med sukkererter fra hagen må middagen i dag
bli veldig god.
Nå blir det pølse og potet fra butikken så helt
selvberget er jeg ikke da.


Jordbær fra hagen er vi også så heldige å kunne spise nå.

Dette er smak av sommer det.

Ha en fin dag eller kveld.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Søk i denne bloggen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...