Viser innlegg med etiketten georginer. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten georginer. Vis alle innlegg

torsdag 21. august 2014

Nå har de kviknet til ,,,

Etter noen rot-bløyter fra himmelen og litt gjødsel
har mine Georginer begynt å blomstre så fint.


Som jeg har skrevet før har de vært veldig puslete i år,
det er mulig det rett og slett har vert for varmt for de.


Masse knopper og blomster.


For en stund siden kjøpte jeg meg denne trallen.


Jeg bruker den når jeg luker og rydder i hagen,
den rommer mye mer en bøtte og har hjul så den er 
lett å dra med seg rundt.
Helt genial,,,


I går når jeg ryddet her ble jeg litt overasket
for,,,


Her sto en ridderspore med mange nye knopper,
at de blomstrer to ganger på en sommer har jeg ikke
sett før.
Nå må det også sies at jeg klippet den ned
når den var avblomstret tidligere i sommer.


I år har også høst-anemonen slått alle rekorder,
den er så lesset med blomster og så lenge som den blomstrer.



Her fortsetter det med regn og sol,
temperaturen er god og det er ganske lite vind.
Deilig høstvær for skogturer og litt hagearbeide.

Marit.

tirsdag 12. august 2014

Ett lite snev av stormen Berta ,,,

Har vært innom hos oss på Østlandet også,
kastevinder og harde regnskyll som raserer blomster
og planter på ett blunk.

Nå har vinden løyet men torden, regn og plutselig sol
er status i dag.


Georginene\Dahlia tåler det meste av vind og regn,
men de har ikke vært så fine i år.
Det har vært færre blomstrer og det har vært noe som har spist på bladene i år.
Men de blomstrer trofast helt til frosten kommer og de må inn
i kjelleren.


Solen tittet frem på morgenen hos meg, men det var helt svart
og det buldret på Hurumlandet så jeg viste det var kortvarig
lykke.


Men august er en spennende måned på mange måter,
frukt, bær og grønnsaker kan høstes.
(nå er det bare tre pærer i år da he he) men masse epler.

Og noen blomsterportrett fra augusthagen.














En merker det begynner å bli litt høst i lufta, 
det blir tidligere mørkt også nå.
Da er det kos med levende lys og ta med blomster inn og pynte litt.
Alt har sin tid, men jeg håper på mange fine uker til ute
bandt blomster og insekter.

God sen-sommerdag.

Marit.


mandag 30. juni 2014

Noen 30 juni bilder fra hagen ,,,




Rundt blomstene på stauden stjerneskjerm surrer det
hele tiden, den er vist populær.
Ikke bare humlene og biene er begeistret
for denne, det er jeg også.



Argusblåvinge, han, Glansevinge fam.


Han er blå og hun er nesten helt brun over,
under er de nesten like.


Georginene har så smått begynt å kommet med blomster,
jeg er svak for disse fargeklattene.


De fleste sådde jeg i fjor våres og har overvintret
i kjelleren.


Aurora, hun, hvitvinge fam.


Gullringvinge, nymfevinge fam.

God ny sommeruke,
og tenk det er de siste dagene i juni alt.

Klem fra Marit.

tirsdag 14. januar 2014

I dag titter jeg inn i glasskula eller islykten ,,,

Og ser på hage og blomster bilder fra juli-2013,
der er det veeeldig mye og velge fra.
Noe må jeg velge så da begynner jeg
med en av mine diller i sommer.
(klikk på bildene hvis du vil se de større) 

Pelargonia. 
Det var nok noen som mistet en liten avlegger her og der,
men så fikk de tilbake en de ikke hadde da.



Og så fortsetter med mange liljer,
 fargerike, vakre. 
Noen av dagliljene så jeg blomst på for første gang i sommer,
men de fleste kom så fint etter flere års blomstring.





 I år var det ikke så mye liljebiller som gjorde skade,
men nå må det sies at jeg har lært opp alle i huset til
å gå hardt til verks hvis de skulle se disse røde gnafsebillene.


Hvite liljer er en av mine favoritter. 



Juli er måneden for sommerfugler også,
de flakser lydløst fra blomst til blomst.


Georginer ble også en spennende dille i sommer,
siden jeg hadde sådd og fått til mange planter var det
så spennende og se hvilken farge og form de fikk. 

Mange planter rakk å sette knoller og røtter som jeg tok
opp i høst.
De skal selvfølgelig i jorden til våren.


Til slutt må jeg ha med salvie-dillen,
maken til flott fargekart de laget var helt uventet.

Jeg klippet de ned i juni og i juli sto de
enda kraftigere og finere i blomst.

Her har jeg sanket frø, de er ettårige
men jeg regner med at de popper opp her og der
og har frødd seg selv også.

Ha det strålende om du er her eller der,
og takk for at du titter innom hos meg.

Marit.


fredag 11. oktober 2013

Årets siste georgine\dahlia innlegg .

Det er litt kjedelig og grave de opp for de står så fint selv 
om vi skriver 11 oktober i dag.

Men det er så mye hyggeligere med hagearbeide når været er bra,
opp må de jo snart uansett.


Jeg sådde disse i tidlig våres og tenkte at her er det flere fine
som skal få overvintre i kjelleren og skal få se en vår til.
Det endte med at alle kommer i kjelleren,
ikke lett og velge bort noen nei.


Etter at de er oppe av jorden skyller jeg av jord og meitemark,
brune og ødelagte knoller fjernes.
I år har jeg sortert og merket de etter høyde, enkle og fylte blomster,
da blir det lettere å sette de i grupper til våren.


Det har blitt overraskende store knoller på en sommer.


Det ble en feiende flott helge bukett til stuebordet
av alle blomstene, ikke verst.


Her skinner solen så å hage litt i dag har bare vert deilig.
At hage sesongen er over nå føles litt godt,
nå kan jeg spare til lange negler igjen hehe.

Jeg ønsker dere alle en fin helg.

Marit.

søndag 1. september 2013

Søndag 1 september .

Men det minner ikke så veldig om høst i hagen.
Jo det har vel sniket seg inn noen høstfarger her og der,
og mange blomster og planter har takket for seg i år.

Her er noen som farger hagen ennå.


Det var ett lett skylag i dag og nattetemperaturen har sunket noen grader.
Men det er stille og nydelig å være ute på tur eller å bare å
stulle litt i hagen.


Disse blå\hvite ,,vet ikke navnet,, har begynt å blomstre den siste uken.
De blomstrer en dag, men det er mange knopper.


Georginene\Dahlia har jeg vist før, men det dukker stadig opp
nye fargerike blomster.


Det blir nok sådd noen nye til våren,
det har vært så gøy og se hvilken form og farge de får.


Jeg har fått hengt opp de nye fuglekassene mine i dag,
de fikk plass på nordveggen for der har jeg ingen kasser fra før.

Jeg minner om min Give Away der du kan vinne
en maken fuglekasse.
Har du lyst til å være med så klikk HER.

God søndag fra Marit.

fredag 19. juli 2013

Georginer\Dahlia og Liljer.

Det er så spennende å se farge, form og størrelse på
de Dahlia jeg har sådd.


Det ser ut som en stor fest, pyntet med farger og litt skjeve i stilken he he.


De to siste på bilde er røtter som har vært med
i hagen i mange år.


Hvis Dahlia er fest må liljene være godtebutikken,
ikke noe å si på fargene her heller.


Liljene mine har aldri vært så store og kraftige som i år,
det har nok vært ideelle forhold med fuktig vår og varmen nå de siste ukene.


En daglilje.

God helg
Marit.

Linker.
Tina`s Picstory Weekend flowers 108

søndag 23. juni 2013

Litt fra hagen i dag 23 juni .


Og ja det blomstrer i alle farger, høyt og lavt,
lite og stort.
Tre bilder fra tre forskjellige bed.



Georgine sirkuset har startet,
og det er mange nye planter i manesjen i år.
Mange er sådd så det er veldig spennende og se farger og mønster
på blomstene.


Disse to ballerinaene her er jeg veldig imponert over,
maken til oppvisning.



Fuksia, tårer som gjerne vil stjele hele showet.
Når det er litt sol, litt regn og varmt 
vokser og trives pantene, gresset
og ikke minst ugresset.
Det er ingen grunn til å kjede seg
når en er så heldig å ha en hage.

Klem fra Marit.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Søk i denne bloggen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...