Viser innlegg med etiketten Tulipaner. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Tulipaner. Vis alle innlegg

tirsdag 13. mai 2014

Inn å så ut å så inn ,,,

På med regn-jakke av med jakke, ja det var en liten beskrivelse
av været i dag.
Men det er stille og slett ikke kaldt,
faktisk er det helt ypperlig plante og så vær.


Jeg har fått rusket opp i skråningen her i dag,
det var så mange store stauder som måtte tuktes litt.


Og ny jord fylles på underveis,
vi fikk(fikk og fikk) ett lass med jord i fjor så jeg har nok å ta av.


Hver gang solen titter frem kommer insekter og sommerfugler,
her er
Rapssommerfugl, hvitvinge familien.


Og
Hvit c, Nymfevinge familien.


På framsiden av huset blir det grønnere for hver dag,
mange stauder gror så det kan ,,nesten,,høres.


Kubjeller og julerosene er ferdige for i år så
her har jeg sådd sommerblomster nå.
(jeg må legge litt saker og ting der det er ny sådd så ikke Åse-pusen 
fristes til å bruke det som do)


Noen tulipaner må jeg bare ha med,
de holder ett fantastisk farge-show i hagen nå i mai 


De fleste ble satt i høst men noen kommer
igjen år etter år.


Jeg håper dere har hatt en strålende dag også.

Marit.

lørdag 10. mai 2014

En deilig lørdag i hagen

Solen tittet innom og temperaturen har steget litt igjen,
nå skal nattetemperaturen bli høyere og mer stabil også.


Drivhuset mitt var så fult av sommerblomster som
trengte mer plass til røttene sine.


Så jeg har tatt sjansen på å plante to kasser med planter ut i bed,
nå har jeg ikke hatt varme på i drivhuset de siste ukene
så det går nok bra.


Ellers har jeg laget glasstak av to gamle vinduer til
en gresskarplante.
Bladene blir gule av solen og den liker å ha det lunt nå
så tidlig på sommeren.
(vinduene må vist vaskes ser jeg, kjedelig hehe)


Trives den kommer den til å beske seg utover og mellom
grønnsakskassene mine.
humm vi får se om dette var så lurt,,,


Noen nye tulipaner.
(merkelig fargeblanding)


Det var nok tanken at disse hvite skulle stå sammen
med de røde og lilla.
Ja ja det kunne vært verre,,,

Dette er mine Helgegleder # 67 hos Vivishagerom.

God helg til dere alle.

Marit.

mandag 5. mai 2014

Nå er det meldt regn ,,,

I flere dager.
Og det er nok ikke sååå dumt for planter og hagen,
 her er det så tørt.


Jeg tok med kamera på en runde siden det kanskje
blir en liten stund til neste gang.

Og da oppdaget jeg blant tulipaner og andre vår planter
denne her.


En staude jeg plantet i fjor høst, 
det er en Geum rivale ,,Leonard`s Variety,,
Den er jo så søt og er full av knopper, 
når tulipanene har gjort sitt kommer den nok til sin rett.


Brude spirea.


Den må nok beskjæres litt etter avblomstring,
ellers tar den over hele bedet.


I Else-hjørnet-bedet er det tulipanene som tar oppmerksomheten
nå så tidlig.
Men jeg ser at mange fine stauder er på gang.



Kristtorn i blomst for første gang..
Dette er en avlegger fra mine besteforeldres hage,
de er dessverre borte og da er det ekstra hyggelig med
noen blomstrende minner.



En klematis lesset med knopper.



Ha en strålende Mandag og ny vår uke.

Marit.

onsdag 30. april 2014

På solsiden ,,,

Blomstrer det i alle farger, helt utrolig når vi bare
skriver 1 mai i morgen.


Jeg rusler rundt med trillebåra og fyller på ny jord
i alle bed, i skrå-bed renner det alltid unna litt masse.


Disse fargene sammen synes jeg er så knalle.


Nye tulipaner spretter hver dag,
nå er jeg glad for at jeg lå på alle fire i høst og frøs på fingrene
og satte løk.


Her ser det ut som ett kaos og det er det,
for litt kaos er helt fru Marit.


Lyse blå perleblomst og små tulipaner.


Det er tørt, veldig tørt så der jeg har sådd må jeg vanne
litt hver dag.


Nå skal det ikke bare jobbes i hagen,
den skal nytes også.
Her sitter jeg med kaffekoppen og tenker på ingenting,
veldig behagelig og kan anbefales.

Jeg ønsker dere en fin 1 mai.

Marit.

søndag 27. april 2014

Søndag 27 april hage-blomster-bilder ,,,

Eller vårtegn uke 8  I hagen ved skauen,
det er så hyggelig å kunne dele vårtegn og se andres tegn.





Lunge urt.


Denne husker jeg ikke navnet på i farta, men fin er den.


Nye tulipaner spretter hver dag.








Og påskeliljene står fint ennå.


Markjordbær.


Gravmyrt og floks.


Jeg har hørt at det går an å lage nye planter av sommerfuglbusk,
er det noen som har prøvd og kan komme med noen tips.
Det hadde vært moro å prøvd.

Ha en fin ny vår uke.

Klem fra Marit.

lørdag 4. januar 2014

Mai bilder -2013

Er mine helgegleder hos Vivi denne uken.
Å rydde i  sommer bilder nå i januar er helt klart en oppkvikker.
Hage og uteliv, lysere og lengre dager  med lukt av jord og blomster.

Grønne plener og hagemøbler på plass.


Insekter som surrer i luften og bestøver frukt og bær.


OG tulipaner ,,,


MANGE tulipaner i fine farger.


Jord under negler og litt øm rygg,
men hva gjør vel det når solen varmer.


I kjøkkenhagen der frø spirer,
 og i drivhuset står nye tomatplanter og agurker
med de første blomstene og viser at her blir det fukt i år
også.


Januar, februar, mars og april ikke sååå veldig lenge til mai,
det er deilig å drømme seg litt bort i regnværet.
 
 
Godt nytt år til dere alle
og
god helg fra Marit.



Linker
Vivis hagerom Helgegleder # 49

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Søk i denne bloggen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...