tirsdag 18. september 2012

I og rundt drivhuset i september .

Små og og enda mindre prosjekter som jeg har og hatt på gang.
Noe lykkes og noe går til dun-dass .
Nå er det jo artigst å vise frem de som har lykkes,,,


Men først må jeg vise jordbær ampelen min , den er lesset med
blomster og kart. 
Den så litt tufs ut da jeg kjøpte den så
jeg har knipet av alle avleggeren og satt de i en egen kasse .
Litt hønse-gjødsel og inn i drivhuset viste seg å gjøre susen. 
Jeg tror jeg vil dele den til våren , for det er sikkert mest røtter og 
lite jord i potta.


Her er to Tårer som jeg har pottet om og som jeg  skal prøve å overvintre.
Ei venninne har en tåre som er stor som en busk , hun lar den visne
litt kjølig på høsten og lar den hvile på vinteren . For hver sommer blir den jo litt større.


,,Stevia ,, den har blitt stor i sommer , jeg har tatt avleggere (noe som er veldig enkelt) og satt i potter for å sikre meg planter til  våren .
Jeg er ikke så sikker på om den tåler å stå ute i vinter.



Ellers har jeg lykkes med to Sommerfugl-busker , en lilla og en
hvit.
De er også enkle og formere , i våres når jeg klippet av noen grener
 satte jeg noen i vann for å få røtter  .
Allerede i nå i høst er det blomster på dem.



God tirsdag til dere alle.

11 kommentarer:

  1. DU ER VIRKELIG FLINK!
    FLOTTE BILDER!
    ØNSKER DEG EN FIN DAG:)
    KLEM FRA ELI:)

    SvarSlett
  2. Så flotte jordbær du har dyrket. Nesten rart at de kan klare seg i en liten potte i så lang tid. Stevia er ikke vinterherdig, nei, så den bør du ta inn. Takk for tips om formering av sommerfuglbusk . Å sette de i vann har jeg ikke tenkt på. Naboen har noen med andre farger enn mine, så da skal jeg bort å tigge meg noen avleggere ;-)
    Ha en fin tirsdag. Klem

    SvarSlett
  3. Sommerfuglbusk tåler nok ikke klimaet vårt,H 6-7, men skulle gjærne ha hatt den her, viss den tilltrekker sommerfuglene :O

    Så bra at noen prosjekter har lykkes, idag klarnet det opp og sola titta frem, kald høst luft og mere sne på toppene her nu, 13g ute :)

    Ha en fin tirsdag, Marit.

    Lisbeth :Ø)

    SvarSlett
  4. Beautiful photographs, plants are delightful. I am greeting

    SvarSlett
  5. Det er morsomt å ta stiklinger, og billig. Har aldri prøvd sommerfuglbusk, men det skal jeg gjøre nå. Takk for tipset. Anne

    SvarSlett
  6. Det var spændende at læse, at det er så nemt at formere sommerfuglebuske! Smukke billeder, Marit - og så er det dejligt at få lov til at følge planterne i din have. Klem

    SvarSlett
  7. Nydelige bilder fra hagen og drivhuset.
    Liker så godt headerbildet ditt.
    Ønsker deg en flott høstuke i hagen.
    Hilda

    SvarSlett
  8. Mamma hadde en sånn jordbær-plante hengende ved inngangsdøren, men jeg synes ikke at smaken var den beste. Måtte dynke de i vaniljesaus:p

    Tusen takk for kommentar på bildet mitt av gresshoppen. Jeg hadde hatt kameraet i bare 1 uke da jeg tok det. Men det var kjekt å knipse.

    I dag angret jeg på at jeg ikke tok kameraet med meg på kveldstur, for i et lite tjern som ligger rett ved der jeg bor sto en trane! Vet ikke om linsen min er god nok for å få et skikkelig nærbilde, men det hadde vært kjekt å knipse noen bilder likevel. Så i morgen blir kameraet med på tur, sammen med noen brødskiver til endene som svømte rundt der;)

    Ha en fortsatt koselig tirsdagskveld!
    Klem fra Christine

    SvarSlett
  9. Kjekt med prosjekt som lykkast.
    Tårene går heilt fint å overvintre.....det gjer eg kvart år og så formerar eg ved stikklingar på våren.
    Sommarfuglbusk stikklingar skal eg jammen prøve...det høyrdest spennande ut :)
    Ha ein finfin kveld.

    SvarSlett
  10. Morsomt å høre om prosjektene dine. Det er alltid gøy når man får til noe og blir positivt overrasket.Lykke til videre. Ha en fin onsdag

    SvarSlett
  11. Artig med stiklinger, her står det 5 stewiaplanter i vinduskarmen. Aner ikke hva jeg skal med så mange, men stiklinger kan da ikke kastes :)

    SvarSlett

Takk takk for dine ord.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Søk i denne bloggen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...