Viser innlegg med etiketten planterom. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten planterom. Vis alle innlegg

lørdag 15. mars 2014

En blogg med

og

Jeg har kost meg ute i hagen i dag.
Det og kunne rydde litt i bed, rake bort rusk og
se blomster og planter titter opp av jorden gir en etterlengtet
ny energi.

Her er ei marihøne som også hadde vår følelsen i dag.

Det er ikke så greit å være så liten og skal
og må rundt hele dette bladet.



Med denne krakken bumper fru Marit fra bed til bed.


Det ser så nakent og stusslig ut
men under tørre blader og kvist


kommer gamle og nye kjente frem.
(når jeg ser på bildet nå av Porselens klokken ser det ut som
en gravsten hehe, men det er navnskilt)


På planterommet gror det så det knaker.
Jeg tok inn noen artiskokk røtter i høst da de ikke tåler frost,
i dag så jeg at de spirer,,artig,,


Blodbeger, tomater, klokkeranke, lobelia blå og blandet farger,
agurker og noen sommerblomster.


Det er fint når en kan ha helg og vår samtidig
jeg ber ikke om mer jeg.
 Jeg håper dere har hatt en fin dag også.

Marit.

lørdag 1. mars 2014

Det er godt man er vanntett og har regntøy ,,,

Så en kan gå ut i dette guffene våte  D#¤§&/ været,
men nå synes jeg regn er bedre en snø.
(jeg får ikke si det så høyt for da kan det gå troll i ord)



Disse to har vist blitt glemt ute i vinter og ser ikke
helt fornøyde ut.
Men nå får de snart selskap for jeg kribler etter
å starte litt hagearbeide igjen.


Ett bilde fra turen min i går som var på kyststien.
Det er fint å gå nå som det er snøfritt,
og en kan ikke minst utvide turmulighetene igjen.


En liten primula som blomstrer i hagen nå.
Siden det ikke har vært noe tele og snakke om her
er stauder, roser og busker i farta med små nye skudd.
Uansett om det blir litt vinter igjen kommer våren tidlig i år.


Jeg har priklet litt og vips så var det ikke så god plass
på planterommet lenger.
Nesten alle tomatene har fått større potter
og det tar plass.

Nå er ikke alt mitt, min svigerinne kom med noen brett
med planter som måtte roe veksten litt.
Lite eller mye moro er det.

God lørdag

Marit.

søndag 16. februar 2014

Tenk nå er vi over halvveis i februar alt.

Jeg tar en jubel nøff nøff ,
for når vi ikke har noe ordentlig vinter kan det 
like gjerne bli vår for min del.

Mine Helgegleder # 55 hos Vivishagerom blir
litt vårlig.


Men jeg må først gratulere våre svenske venner med
2 flotte stafett gull, jeg er imponert.


Mine frø har begynt å spire og fått plass i plantrommet,
her er det sommer blomster klokkeranke og blodbeger bla.



Blodbeger kan overvintres også, 
jeg satte to potter inn i høst som nå kommer med
nye friske skudd.


I fjor vår sådde jeg Banan passion blomst som jeg også har
overvintret,
 ingen blomst viste seg i sommer så jeg håper på å få
se blomster på denne i år.




Siden det ikke har vært frost i bakken i vinter ligger
knopper og løkblomster rett under snøen.

Nå kan det jo bli mer vinter men de kaldeste
månedene er jo snart unnagjort.

Vårforberedelser er GØY.

Ha en fin dag fra Marit.

søndag 2. februar 2014

Helgegleder # 53


Det har blitt mest snørydding i helgen,
men jeg har fått sådd noen frø.
Noen sommerblomster som trenger litt tid 
og
noen stauder har kommet i jorden.


De skal få stå oppe til de har begynt å spire.


Men snart må de ned i planterommet, for alt tar jo så plass.
Her er det kaos som råder så jeg har som mål
å få orden her i løp av uken.


Visent må klippes ned og potter må ryddes i. Når varmen og lyset kommer på
vil tårer, pelargonia og andre planter komme med nye friske skudd.
Jeg har prøvd å overvintre blodbeger, det blir spennende
og se om de vil komme igjen.


Disse to pelargoniaene har fått komme opp i
vindusposten,
og det tok ikke lang tid før de struttet med nye 
fine blader.
Se på vinduet, det sludder og regner uff uff.


Ellers har jeg fått vaffelpressa i gang,
så her blir det vafler til kvelds og det er
alltid like populært.

Jeg håper dere har hatt en fin helg også.

Marit.

tirsdag 9. april 2013

Litt fra planterommet mitt .


Til uka skal det bli litt varmere nattestid og da håper jeg på
å få flytte alle plantene ut i drivhuset.
Der er det bedre plass og da får jeg priklet de siste pottene.



Basilikum har jeg sådd for potter og til fri-land.


De tre som jeg viser her er ettårig sommerblomster,


Og de spirer villig.
(fint navn)

Jeg har litt sansen for å prøve noe litt ,,rart,,hvert år,
og denne synes jeg er litt rar men flott.



Dette er kjempe gresskar og den vokser og vokser,
det er meg fortalt at den har veldig fine blomster.
Den bør nok stå ett sted hvor det ikke er så mye annet
og ta hensyn til for den kan nok bli stor.

Ha en fin kveld.

tirsdag 19. mars 2013

Drikkekartonger og mye annet ,,,

Som ellers går i søppla får ett nytt bruksområde når våren
kommer og etter hvert som frø spirer her hos meg.

Mais, røde langbønner og lobelia .
Kartonger bruker jeg ofte til grønnsaker, fordelen med de er
når plantene skal settes ut i kjøkkenhagen kan jeg klippe den opp og
få plantene lett fra hverandre uten å skade røttene. Med lobelia og andre småplanter er det lurt å vanne gjennom 
helle-tuten , da går vannet rett ned på røttene og skader ikke
de små skjøre plantene.


Artiskokk, persille og basilikum.
Jordbærkurver, plastbrett og  is-bokser.



I år har jeg også sådd i doruller,
de kan jo settes rett i jorden så en slipper å  uroe plantene mer en
nødvendig . Erteblomster og andre som har lange stilker
har jo lette for å knekke.


Det er fortsatt ganske kald ute og jeg får ikke temperaturen
høyere en 12-14 grader på planterommet.
Det er kanskje en fordel at det ikke vokser så fort for
det blir nok noen uker til jeg kan flytte ut i drivhuset.
Men blodbeger trives vist godt med temperaturen for de vokser
villig.

Ha en fin dag.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Søk i denne bloggen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...