Viser innlegg med etiketten mars.. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten mars.. Vis alle innlegg

mandag 17. mars 2014

Skulle du ha sett, sommerfugl i midten av mars.

Bjørkevårmåler heter denne,
og er en av de som er først i farta her i landet,
den er å finne i hele landet der det er bjørk.
Målere er en av mange i sommerfuglfamilien og navnet
målere kommer fra de er larver.
De mangler føtter på midten og må løfte kroppen opp i
en bue på midten og deretter å flate helt ut når de går, 
det ser ut som den går å måler.


Nå så tidlig svirrer den rundt for å finne lune steder og sol
så den får varme seg.


Det er ikke lett å se den når den sitter stille 
for den er bare ca 32-35 mm stor,
og har god kamuflasje.
(men den lurte i meg, ser du det gule på pinnen)

God mandag til dere alle.

Marit.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Søk i denne bloggen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...