tirsdag 4. mars 2014

Valmuer

Høye, lave, enkle, fylte, stauder, ettårige
og
i alle farger.
Det finnes ca 50 arter bare i valmuesøster familien,
og de fleste vokser i Himalaya kjeden i Asia.


Blå lav valmuesøster.
De liker sur jord, får de kalket jord
blir de blassere i fargen.


Orientvalmue er viltvoksende i midtøsten,
i år 1702 ble den presentert for Ludvik  14.s hoff av en
fransk botaniker (Tournefort) og etter det
ble den en vinner i europeiske hager.


Av Sibirvalmue ble det samlet frø fra Sibir og Canada,
og den blomstret første gang i Vest Europa i 1730.
Morplanten lever 2-4 år men den frør og fornyer seg hvert år.


Ellers er det så mange flotte ettårige,
her er pionvalmue.


Navnløs, men dukket opp første gang under
mitt fuglebrett.
Det var nok valmue-frø fra en loff som hadde
falt på bakken.



Noen frø er kjøpt og noen har jeg vært så heldig å få
av bloggvenner.



Da er det bare å gjøre årets valmue frø klare,
og glede seg til neste blomstring.

Marit.

(Fakta om valmuer er fra min staudebok
skrevet av Knut Langeland, stauder i norske hager)

23 kommentarer:

  1. Venho agradecer seu registo no meu blogue.
    Virei de novo com mais tempo visitar seu
    blogue e tentar me registar.
    Bj.
    Irene Alves(Portugal)

    SvarSlett
  2. Valmuer er bare så utrolig nydelige. De er jo spennende i alle stadier. Knoppene som brister er jo bare fasinerende.
    Har litt forskjellig i hagen, men lykkes ikke med de blå valmuesøstrene. Kjøpe en ny i fjor og er spent på om den kommer i år!! Ja, ja ellers har de vel på et hagesenter ;))
    Fin våruke til deg;)

    Klem fra Ann-Mari

    SvarSlett
  3. Dette var spennende lesning. Jeg har samlet frø av Gul Valmuesøster og plantet de både inne og ute. Spent på om de vil spire. Så har jeg kjøpt frø til Sibirvalmue. De har jeg planlagt å så direkte ute. Har du gode råd om hvordan jeg best skal få de til vil jeg gjerne høre det. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
  4. Herlige bilder :-)) mangen av disse bor her også :-)

    SvarSlett
  5. beautiful pictures. I love flowers :)))

    SvarSlett
  6. Valmuene er så utrulig vakre., æ skal så California og peon valmue snart i drivhuset :=)

    Nydelige bilder.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
  7. Vallmon är vacker i alla sina stadier. Knopp, blomma och fröställning. Nu längtar jag verkligen till sommaren
    Ha en fin mitt i veckan dag
    Kram Meta

    SvarSlett
  8. Valmuer er så fine.
    Gleder meg til snøen forsvinn og både valmuer og andre vekster begynner å titte fram.

    :) Inger

    SvarSlett
  9. Superflotte valmuer du har! Artig farge på orientvalmuen, mine er vanlig røde. Plantet noen blå valmuesøstre, rett nok ikke Papaver, men jeg er spent på om de vil blomstre i år! Ha fin onsdag!

    SvarSlett
  10. A poppy was 'just a poppy' and no more, I thought ..
    But since I blog I know better, you also show me that there is more than 'just a poppy'.
    What a wonderful shapes and colors!! Gr Jan W

    SvarSlett
  11. Una gran sorpresa descubrir tu blog, tú trabajo. Muy buenas fotografías. Todo un placer. Un saludo

    SvarSlett
  12. Oi, Marit! Parabéns pelo novo banner, lindo! Mas a flor azul, nossa, é muito encantadora! Um abraço!

    SvarSlett
  13. As papoilas são flores lindíssimas pena é que sejam tão efémeras. Em Portugal há imensas quase durante todo o ano. Gosto muito do seu blog Marit, porque gosto de plantas e animais. Um abraço.

    SvarSlett
  14. Flot flot og inspirerende indlæg, jeg skal prøve at så valmuer for første gang i år, håber jeg får succes.
    Mange have hilsner

    SvarSlett
  15. Et lykkelig gjensyn med herlige valmuer :)

    SvarSlett
  16. Så mange fine valmuer du har! I felleshagen her er det noen av de fyllte, oransje valmuene, og det er alltid en fryd å se dem blomstre :-)

    SvarSlett
  17. Flott utvalg av valmuer :) De er så utrolig vakker! Jeg kjøpte en del pakker valmuefrø som jeg trodde var stauder, men det viser seg at jeg har bommet litt der. Lekker er de uansett og jeg gleder meg til å nyte de til sommeren. Så får staudevalmuer komme etter hvert.
    En fin kveld ønskes fra Tone

    SvarSlett
  18. Kære Marit
    Skønne. vidunderlige og fantastiske foto af valmuer.
    Det foto hvor den er i knop- åh hvor er den sød...

    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlett
  19. Boa tarde
    que lindas flores , enfeitando se cantinho , adoro.
    beijinhos
    http://eueminhasplantinhas.blogspot.com.br/

    SvarSlett
  20. Bare eeelsker valmuer. Spesielt peonvalmuer. Har noen rosa her i Miacas som jeg kaller hysteriske badehetter ;)

    SvarSlett
  21. Hvor er de fine :)
    Kh
    Marianne

    SvarSlett

Takk takk for dine ord.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Søk i denne bloggen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...