onsdag 19. desember 2012

Pelargonia.

Jeg har tre stiklinger  i vindusposten som jeg så gjerne skulle
holdt liv i til våren.
Er det lurt å la de stå der eller trenger de en tur i kjelleren
for en hvile periode?
Store planter setter jeg mørkt og kjølig noen måneder,
men disse småtassene er jeg veldig i tvil om tåler det.


Er det noen som har råd eller erfaring med Pelargonia
så ble jeg glad for å få noen tips.
De ble plantet på sensommeren så de har sikkert fått
litt røtter.

Ha en fin dag hilsen Marit.

3 kommentarer:

  1. Slike "ungdommer" pleier jeg ha stående noenlunde lyst og varmt,mens de gamle som har fått treaktig stamme blir satt i kjelleren.Lykke til med overvintringen!

    SvarSlett
  2. Jeg vil hatt dem stående lyst og litt varmt. Det som oftest tar disse er at det blir sopp i overgangen mellom stilk og jord. Jeg har noen av de "voksne" pelagoniane stående inne om vinteren også og det går fint. De blomstrer selvfølgelig ikke noe særlig på denne tiden, men det er og en måte å komme seg gjennom pelargoniavinteren. Har erfart at mørkt og kaldt ofte gir sopp/mugg angrep og død plante. De fleste har jeg kaldt, noen plussgrader, og plantelys til hjelp. Ellers liker pelargoniastiklinger å stå i bittesmå potter, gjerne med lufte spalter i hele potten og ikke bare under, slik at det blir kort vei ut til lyset for røttene. Når man da ser de hvite røttene stikke ut er det på tide med litt større potte. Lykke til!
    Brita

    Mvh
    Brita

    SvarSlett
  3. hei...jeg har også stiklinger av pelargonium stående i et vindu hele vinteren....de dør hvis jeg setter de i kjelleren...nu har de fått ny jord og tror de klarer seg bra...hilsen Lisbeth

    SvarSlett

Takk takk for dine ord.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Søk i denne bloggen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...